CONTACTWORKABOUT ME

TANYA TRAN

PERSONAL . PORTFOLIO

FOODLAB X TEAM UNICORNS

Opdrachtgever: FOODLAB Rotterdam
Team: UniCorns
Projectperiode: 10-02-20 t/m loopt nog steeds
TEAMFUNCTIE: Interaction- User Experience Designer
OPDRACHT: WO Studenten motiveren en stimuleren tot gezonde/duurzame voedingskeuzes.
CONCEPT PRESENTATIE VIDEO

ONDERZOEK > DESKRESEARCH - OBSERVATIE - INTERVIEWS

Aan het begin het schoolproject, hebben we onderzoeksonderwerpen verdeeld onder de teamleden. Ik moest onderzoek doen naar bestaande maatregelingen. Ik kwam er achter dat er al heel veel bestaat op het gebied van gezond eten. Ook is er al veel bestaand onderzoek naar gedaan. De opvallende punten waarvan ik denk dat we als team er wat aan zullen hebben heb ik hieronder gevisualiseerd. Op deze manier hoopte ik de informatie duidelijk over te kunnen brengen naar mijn team, inplaats van dat ze lappen met tekst moesten gaan lezen.
Tijdens het bespreken van de onderzoeksresultaten en inzichten, kwamen we er achter dat veel studenten al bewust waren van hun eigen gezondheid en dit eigelijk ook moeten verbeteren. De reden waarom ze het niet doen, kwam door te weinig informatie over lekker gezond eten. Ook hadden ze geen zin en geen tijd om dit wel uit te zoeken.

Ook was er naar voren gekomen dat wanneer je een student wat verplicht, het juist averechts kan werken. Wij wilde hun intrinsieke motivatie prikkelen door in te spelen op hun energie gebruik. Tijdens onze observatie viel ons namelijk op dat veel studenten aan de koffie zaten en behoefte hadden aan langdurige energie.
Tijdens het project, heb ik ook bewust naar mijzelf gekeken op het gebied van gewoontes aanleren en gezonder leven. Ik ben van mezelf altijd heel bewust en zo ging ik dus mezelf analyseren waarom ik niet gezonder eet. Het is niet dat ik het niet kan betalen en als ik boodschappen doe dan koop ik ook zoveel mogelijk groentes. Helaas eindigen deze altijd in de prullenbak, omdat ik toch wat bestel via thuisbezorgt. Maar waarom..?

CREATIVE CONCEPTING

Tijdens deze fase hebben we thuis moeten werken en hebben we vooral gewerkt met het programma Miro. Een van mijn favoriete manieren om op ideeën te komen is door middel van "Brainwriting". Een andere methode die we hebben uitgevoerd is de "MashUp" methode waarin je 4 thema's hebt en je van elk thema een woord moet pakken. Vervolgens om deze te koppelen en er een concept/idee van te maken. Dit werkte niet heel erg goed voor mij. Ik krijg namelijk het snelst ideeën door inspiratie te krijgen van anderen. Zo merkte ik dat de andere teamleden dit ook ervaarden en zijn we op bestaande ideeën van elkaar door gaan bouwen in onze eigen tijd. Vervolgens zijn we de ideeën die we allemaal het meest interessant vonden, gaan koppelen met de design principles. Ook hebben we een COCD-box gebruikt om de ideeën te selecteren.

MIJN BEDACHTE CONCEPTEN

CONCEPT PRESENTATIE

We zijn uiteindelijk concepten gaan selecteren door middel van de meeste stemmen gelden. Iedereen moest een stipje neer zetten bij de ideeën waarin zij de meeste potentie inzagen. Het team zat best wel op een lijn dus dat was niet zo'n groot probleem om tot 3 sterke concepten te komen. In de video onderaan de pagina, vind je welke drie concepten het zijn geworden!
Ik kreeg de verantwoordelijkheid om voor de concept presentatie te zorgen. Deze heb ik gemaakt op powerpoint en ook heb ik deze ingesproken. Tijdens het maken van deze presentatie hebben vooral rekening gehouden, dat er een logische flow in moet zitten zodat het verhaal fijn te volgen is.