Opdrachtgever: NRC Team: ALIUM Projectperiode: 09-09-19 t/m 21-01-20 TEAMFUNCTIE: Teamleider OPDRACHT: Onboarding periode optimaliseren, zodat abonnees loyaal blijven en het gebruik van digitale functies van NRC bevorderen.
In dit project was ik teamleider. Ik heb voor planningen gezorgd en ben ik heel kritisch geweest naar de resultaten en beslissingen die werden genomen door het team. Zo heb ik tijdens mijn rol als teamleider, mijn teamgenoten gemotiveerd om kritisch te zijn. Ook heb ik creatieve sessies geleid zoals: Brainwriting. Deze creatieve sessie heeft uiteindelijk voor onze concept gezorgd. NRC Plus is een nieuwe versie van de bestaande NRC app. Uit onderzoek was namelijk gebleken, dat de doelgroep geen behoefte had aan een totaal nieuw concept. Het probleem zou al worden verholpen door een paar aanpassingen in de bestaande app. Zo zijn er verschillende onderdelen onder de loep genomen en kreeg ik de verantwoordelijkheid voor het onderdeel “Tool tips”. De bestaande applicatie van NRC bevatte zoveel functies, dat de doelgroep geen zin had om te zoeken en dus simpel weg geen gebruik maakte van de digitale functies. De tool tips zou hen met zo min mogelijk inspanning weg wijs moeten maken binnen de app. WAT HEB IK GEDAAN? TEAM LEIDEN - PLANNING - INTERVIEWEN - CREATIEVE SESSIES - CONCEPT PRESENTATIE - WIREFRAMES - TESTEN - DESIGN PRINCIPLES - ONDERZOEKSPOSTER - VORMGEVING TOOL TIPS - EXPO INRICHTEN
Hiernaast zie je het ontwerpproces wat ik heb doorlopen. Het gehele proces bestaat uit meerdere beroepsproducten, maar dit zijn de beroepsproducten/methodes die ik heb gemaakt en mee heb deelgenomen.
PROCES IN FOTO'S
Na alle inzichten en concept presentaties aan de opdrachtgever, hebben we een concept kunnen kiezen. Het concept was een applicatie die verschillende functies bevatte. Dit kan al snel wat teveel worden en om overzicht te houden hadden we besloten om een backlog (zie afbeelding links) te maken. We hebben gekeken naar wat de MVP is voor onze applicatie en daar ons het meest op gefocust tijden dit schoolproject.
Nu de MVP zichtbaar was, hebben we de functies onder verdeeld onder de teamleden. Ik kreeg de verantwoordelijkheid voor de functie: Tool Tips. Ik ben aan de slag gegaan met het onderzoeken hoe andere bedrijven hier gebruik van hebben gemaakt en daarvan heb ik een moodboard gemaakt. Op deze manier wilde ik in een oogopslag kunnen zien, wat bedrijven het vaakst gebruiken. Hierop ben ik aan de slag gegaan met het ontwerpen van de Tool Tips voor ons schoolproject. Ook heb ik AB testen uitgevoerd om te kijken wat een fijne manier is om de aandacht te trekken en ook te behouden, zodat de doelgroep de informatie goed opzich neemt. Hieronder zie je de Tool Tips hoe ze uiteindelijk zijn geworden! Deze Tool Tips worden gebruikt in de onboardings periode. De ontwerpen heb ik in Sketch uitgevoerd en clickable gemaakt in InVision.
Wat me het meest bij is gebleven, van wat ik heb geleerd, is dat je je aannames vaak nog even moet testen. Tijdens dit schoolproject hebben we wat meer tijd ingestoken in het testen van bepaalde functies en visuele uitwerkingen. Zelf ben ik best eigenwijs en vaak kloppen mijn aannames ook wel, behalve bij dit project. Apart van dat ik eigenwijs ben, sta ik natuurlijk nog steeds open voor andere aspecten. Uiteindelijk is mijn goal om een goed concept te maken die aansluit op de doelgroep en gebruiker. Als team hadden we bijvoorbeeld de aanname dat het concept het beste zou werken, wanneer deze in een dagroutine zou passen van de doelgroep. Na vele interviews gedaan te hebben, was het toch gebleken dat zij helemaal geen routine willen. Zij waren voorstander van flexibiliteit en wilde zelf bepalen wanneer ze de applicatie gingen gebruiken. Enige frustratie punt wat zij hadden was, dat alle functies die NRC aanbood, zo lastig te vinden waren. Hierna hebben we geluisterd en inplaats van een heel compleet nieuw concept, hebben we wat aanpassingen gemaakt aan de bestaande app.
Ook heb ik geleerd om soms te meningen van de doelgroep los te laten. In het schoolproject hebben we zoveel contact gehad met de doelgroep en zoveel verschillende meningen gekregen over het concept, dat we moeilijk rekening konden houden met iedereens wensen. Hierdoor liepen we vaak vast in het proces, maar uiteindelijk hebben we dit met behulp van de docent kunnen loslaten. Uiteindelijk ben ik de designer en moet ik tot zekere mate rekening houden met de wensen van de doelgroep. Maar de uiteindelijke keuzes, weet ik als designer wat beter is doordat ik zelf ook onderzoek heb gedaan.
In mijn rol als teamcaptain ben ik kritisch geweest en heb ik veel feedback gegeven. Tijdens dit project ben ik er achter gekomen dat ik het heel leuk vind om mijn kennis te delen en vind ik het mooi om te zien wanneer iemand groeit in zijn/haar eigen ontwikkeling binnen de opleiding. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom ik peercoach ben geworden en eerste jaars studenten begeleid in hun ontwikkeling binnen de studie.